Vår roll i nomineringsprocessen och arbetet med råden

  • Samordna/handlägga nomineringarna från våra 32 medlemsföreningar, DHR och SRF.
  • Administrera vakanser/fyllnadsnomineringar.
  • Administrera register över ledamöterna.
  • Samverka med staden vid informationsträffar.
  • Sammankallande i nomineringskommittén (vi, DHR och SRF).
  • Ordna samverkansmöten för rådens ledamöter.

Urval

  • Vår interna nomineringsgrupp och nomineringskommittén gör urvalet, kansliet handlägger.
  • Olika funktionsnedsättningar.
  • Kompetens, ålder, kön, etnicitet.
  • Föreningar utan platser/representation.

Vad händer sen?

Vi sänder brev med nominering till

  • nämnd/bolagsstyrelse
  • kopia för kännedom till sekreterare/kontaktperson
  • information till förening
  • bekräftelsebrev till ledamot.

Nämnd/styrelse behandlar.

Sekreterare kallar till möte och inhämtar personnummer samt överlämnar stadens välkomstmaterial.

Avsägelse

Ledamot ska meddela

  • Funktionsrätt Stockholms stads kansli
  • rådets sekreterare
  • sin medlemsförening.

Vid långvarig frånvaro eller andra problem bör sekreteraren kontakta oss.

Vem företräder man?

  • Hela funktionshindersrörelsen men med särskild kompetens om sin egen/närståendes funktionsnedsättning.
  • Ej privata ärenden.

Kontakt och mer information

Wanda Scherdin, organisationssekreterare, telefon 08-30 05 35 eller e-post kansli@funktionsrattstockholm.se

Informationen på denna sida i separat dokument (Word)