Vår roll i nomineringsprocessen och arbetet med råden
- Samordna/handlägga nomineringarna från våra 32 medlemsföreningar, DHR och SRF.
- Administrera vakanser/fyllnadsnomineringar.
- Administrera register över ledamöterna.
- Samverka med staden vid informationsträffar.
- Sammankallande i nomineringskommittén (vi, DHR och SRF).
- Ordna samverkansmöten för rådens ledamöter.
Urval
- Vår interna nomineringsgrupp och nomineringskommittén gör urvalet, kansliet handlägger.
- Olika funktionsnedsättningar.
- Kompetens, ålder, kön, etnicitet.
- Föreningar utan platser/representation.
Vad händer sen?
Vi sänder brev med nominering till
- nämnd/bolagsstyrelse
- kopia för kännedom till sekreterare/kontaktperson
- information till förening
- bekräftelsebrev till ledamot.
Nämnd/styrelse behandlar.
Sekreterare kallar till möte och inhämtar personnummer samt överlämnar stadens välkomstmaterial.
Avsägelse
Ledamot ska meddela
- Funktionsrätt Stockholms stads kansli
- rådets sekreterare
- sin medlemsförening.
Vid långvarig frånvaro eller andra problem bör sekreteraren kontakta oss.
Vem företräder man?
- Hela funktionshindersrörelsen men med särskild kompetens om sin egen/närståendes funktionsnedsättning.
- Ej privata ärenden.
Kontakt och mer information
Wanda Scherdin, organisationssekreterare, telefon 08-30 05 35 eller e-post kansli@funktionsrattstockholm.se